Så lyckas du som toastmaster eller toastmadame på festen 2020

Toastmasterns arbete börjar redan innan det blir dags att säga skål och välkomna på festen. Att vara toastmaster är en ära men också ett ansvar. Jobbet kallas för toastmadame när det är en kvinna som har rollen och det kan delas av flera personer.

För att du ska lyckas som toastmaster på bröllop och andra fester är det viktigt att du är medveten om vad din roll innebär. God planering är A och O, och du kan dra nytta av smarta toastmaster tips som gör jobbet lättare.

Läs vidare för att lära dig allt om toastmasterns uppdrag på festen. Med mer kunskap kan du göra jobbet på ett sätt som får folk att tro att du aldrig har sysslat med något annat!

Vad gör en toastmaster?

Toastmasterns främsta uppgift är att se till att festens tal och underhållning fungerar på ett smidigt sätt. För att det här ska lyckas börjar ditt jobb en bra bit innan festen drar igång.

Som toastmaster bör du:

  • Komma i kontakt med gäster som vill tala eller underhålla

Du kan be om att få gästlistan och sedan skicka ett mejl eller meddelande om att den som vill tala eller göra ett spex ska kontakta dig om detta innan ett visst datum. Det kan också vara smart att lägga in dina kontaktuppgifter i inbjudningen till festen med uppmaning om att ta kontakt med dig.

  • Göra upp en lista för tal och underhållning

Planera vem som ska tala eller underhålla när. Med en lista blir det lättare för dig att komma ihåg och att sprida ut talare över kvällen på ett bra sätt. Här är det också viktigt att du är i kontakt med de som sköter middag för att se till att servering tajmas väl med tal och andra festaktiviteter.

  • Presentera talare och läsa upp telegram

Det är din uppgift att presentera tal och spex. Du ska också läsa upp telegram och meddelanden som kan komma från folk som inte kunde vara med på festen.

  • Leda sång

Det kan finnas personer som vill ordna med allsång. Om ingen tar detta uppdrag är det du som toastmaster som ska leda sången. Det här bör du också ta med på din planeringslista så att du inte glömmer bort.

  • Hålla ordning på presenter

En toastmasters uppgift är också att hålla ordning på presenter som gäster kommer med. Dels ska du se till att de hamnar på önskvärd plats. Och dels ska du se till att presenterna är märkta. Gratulationskort som inte sitter som de ska på ett paket kan behövas fästas med lite tejp för att inte ramla bort och försvinna.

  • Toastmaster spex

Du kan också förbereda ett eget toastmaster spex som en del av din roll som underhållningsgeneral. Det här kan du göra i samarbete med andra eller som en överraskning som absolut ingen hade någon aning om.

När du tackar ja till jobbet som toastmaster är det viktigt att du förstår vad du förväntas göra. Det kan finnas lite olika uppfattningar om toastmasterns roll. Ta reda på vad de som håller festen vill att du ska ha ansvar för.

Några snabba toastmaster tips

Oavsett om du ska vara toastmaster på bröllop eller på en födelsedagsfest kan du dra nytta av några allmänna toastmaster tips. Det allra främsta är förberedelse. Tänk igenom vad du ska göra, hur och vad du kommer att behöva för att klara uppdraget.

Definiera din roll och håll dig till den. Kom ihåg att du kan köra toastmaster spex men att du inte är där för att regissera de andra talarna och underhållarna. Du introducerar deras insats men korrigerar dem inte.

Något som är ganska vanligt att missa är behovet av olika typer av redskap under festens gång. Det kan vara klokt att ha en liten toastmaster-väska med allt som du kan tänkas behöva för att göra ditt jobb.

Saker som kan vara bra att ha med sig är:

  • Tejp
  • Sax
  • Penna
  • Telefon
  • Vatten och engångsmuggar
  • Mikrofon och högtalare
  • Något för att påkalla uppmärksamhet, till exempel bjällra eller tuta

Här har vi har samlat några prylar du behöver som toastmaster/toastmadame

10 frågor och svar om att vara toastmaster

Det ställs många frågor om att vara toastmaster och här är några av de allra vanligaste. Läs igenom och ta till dig svaren för att lyckas på festen!

1. Hur väljer vi toastmaster eller toastmadame?

Välj en person som ni tycker om och som ni vet är bra på att tala inför andra. En bra toastmaster är också en person som kan organisera. Det bör alltså vara en glad, öppen och pratsam person som kan planera och vet när det är bäst att hålla tyst. Det är också smart att välja en toastmaster som är lojal mot er som håller festen och säger nej till spex som kan upplevas som sårande.

2. Hur frågar vi toastmastern om att göra jobbet?

Det finns inga regler för hur man frågar en toastmaster om att vara toastmaster. Men en del tycker om att skicka ett litet personligt meddelande som avslöjar att det ska bli fest och att personen i fråga är önskvärd som toastmaster.

3. Vad heter toastmaster på svenska?

Toastmaster på svenska är ceremonimästare. Men idag är det så vanligt att använda det engelska uttrycket att det kanske till och med verkar konstigt om ni skriver ceremonimästare på inbjudningen till festen.

4. Var ska toastmastern sitta?

Toastmaster och toastmadame ska sitta där de lätt kan kommunicera med gäster såväl som med serveringspersonal. Ögonkontakt med värdparet är att föredra. Toastmastern bör vara väl synliga och måste kunna röra på sig till och från samt runt borden på ett lätt och ledigt sätt.

5. När håller toastmaster tal?

I och med att du som toastmaster inte har i uppdrag att hålla tal eller bjuda på toastmaster spex utan att se till att talare håller sina tal finns det ingen regel för när du skulle kunna tala. Om det är bröllop är det dock viktigt att veta att det av tradition är brudens far som håller det första talet det så kallade välkomsttalet. Din introduktion med information till gäster räknas inte som ett tal och kan därmed komma allra först.

6. Hur många toastmasters kan man ha?

Hur många som helst! Men många kockar kan leda till rena rama soppan. För det mesta räcker det bra med en toastmaster. I vissa fall kanske två blir bra. Detta särskilt om det är en stor fest och många tal och aktiviteter som ska koordineras.

7. Går det bra utan toastmaster på bröllop?

Det är klart att det kan fungera bra utan toastmaster på bröllop. Men när ingen utses är det ganska vanligt att någon spontant ändå tar jobbet på festen. Det finns nästan alltid ett behov av att ha en person som vet när det ska talas. Om ingen annan frågar om detta kommer serveringspersonalen att göra det.

8. Kan man byta toastmaster?

Det här kan vara känsligt. Om en toastmaster själv säger att det blir för mycket går det bra att byta. Men när det rör sig om någon form av konflikt till exempel att en av talarna är sur över att inte få tala innan efterrätten är det bäst att stå kvar vid beslutet och låta de stridande lösa problemet själva.

9. Får en toastmaster dricka alkohol?

Om en toastmaster inte är nykterist går det bra att dricka alkohol men det är klart att jobbet kräver viss fokus. Det kan också vara en god anledning till att inte välja en toastmaster som är känd för att dricka lite för mycket på fester.

10. Hur blir jag en bra toastmaster?

Du börjar med att läsa toastmaster tips och så ser du till att du är väl förberedd. När festen väl är igång gör du ditt bästa. Var förberedd på att få göra ändringar i din plan och ta det hela med optimism. Om du är glad och lugn kommer alla de som finns omkring dig att påverkas av detta. Då blir det bra oavsett om allting blir precis som planerat eller inte.

10 intressanta toastmaster fakta

Här är några intressanta fakta om toastmaster som kan hjälpa dig när du förbereder dig för uppgiften.

1. Toastmaster bröllop

På bröllop kan jobbet som toastmaster skilja sig en aning från hur det hade sett ut på en vanlig födelsedagsfest. Det kan till exempel vara så att det ska kastas ris på brudparet då de kommer ut från vigsellokalen. Då är det toastmastern som ska se till att ha ris eller kanske konfetti redo att kasta.

Toastmaster på bröllop ska också:

  • Ordna med champagne till brudparet
  • Ordna med transport från vigsel till fest
  • Smycka bilen till exempel med burkar som skramlar under färden
  • Se till att någon utbringar den första skålen till brudparet vid middagen

2. Toastmastern måste komma i tid!

På en vanlig fest där man inte rör sig från vigsel till middag på olika platser ska toastmastern vara i festlokalen först. Det är nämligen toastmasterns uppgift att ta hand om gäster som kanske kommer lite för tidigt och se till att de känner sig välkomna.

3. Information om toaletter

Det är faktiskt toastmasterns uppgift att se till att gäster vet var toaletterna finns. Om de inte är uppmärkta på ett bra sätt kan han eller hon ta hand om detta. Vanligast är att lite kort innan festen startar tala om för de närvarande var toaletterna finns och annat praktiskt som folk normalt sett vill veta.

4. Det finns en internationell klubb för toastmasters

Jobbet är viktigt och det finns till och med en internationell klubb för toastmasters. Den heter Toastmasters International. Och det lär finnas mer än 13 000 toastmasterklubbar världen över. Bara i Afrika är över 3500 personer med i toastmasterklubbar. Så viktig är rollen!

5. Fler kvinnor än män

Om vi ser på statistik för toastmasters i världen från Toastmasters International är det faktiskt fler toastmadames än toastmasters. Men det är ganska jämnt. Toastmasters International räknar med att omkring 48 % av alla toastmasters är män.

6. Toastmaster spex

Det finns gott om toastmaster spex som till exempel att lägga presenter under allas stolar och annat som fungerar som överraskningar. När man talar om den här typen av spex rör det sig just om saker som få, om ens någon, vet om i förväg. För att komma på bra toastmaster spex kan du söka online i forum där tidigare toastmasters delar med sig av sina upptåg.

7. Nobel-toastmastern som svimmade

På Nobelfesten har man också en toastmaster och det här kan vara ett tufft jobb. Det har till och med hänt att toastmastern på nobelfesten svimmade. Det var år 1992 då UD-mannen Philip Sjögren hade jobbet som det inträffade. Han svimmade två gånger samma kväll!

8. Toastmaster och nykterister

Om den som ska hålla ett tal därefter inte kan skåla med alkohol kan du som toastmaster se till att det blir annan dryck i glaset. Om det inte går att få till en skål med alkoholfritt kan den som talat istället utbrista i ett fyrfaldigt leve. Men här ska den som agerar som toastmaster se till att de som faktiskt kan skåla med alkohol inte börjar med hurra istället efter sina tal.

9. Ett hungrigt jobb

Det finns så mycket mat på bordet men den som jobbar som toastmaster får inte så mycket i sig. Särskilt inte när det är många tal och mycket underhållning att hålla koll på. Det är därför som ett vanligt toastmaster tips är att äta ordentligt innan middagen!

10. Att göra sig hörd

För att kunna presentera talare måste det bli tyst i lokalen. Det kan åstadkommas på olika sätt. Många toastmaster ringer i en klocka eller slår lätt på glaset. Men det finns andra knep. Det händer till exempel att toastmasters tar med sig visselpipor för att få uppmärksamheten när det blir dags för en ny talare att stå upp.

Vi hoppas att du fått många bra tips och idéer från vår artikel! Stort lycka till med din fest som toastmadame eller toastmaster!

Skriv gärna en kommentar nedan med egna tips eller något ur vår artikel som gjorde något bra för dig!

Läs också:
En samling prylar som kan användas när du är toastmaster/toastmadame

Lämna en kommentar